Sesiuni plenare CEP 2014

  • plenara2

     

    SATGIAPO – un model de dezvoltare a competentei emotionale

    Elena Bonchiș

    Ziua: Vineri, 16 mai
    Ora: 16:15-17:30

    Dezvoltarea inteligenţei emoţionale, respectiv a competenţei emoţionale tinde să devină o prioritate în programele de dezvoltare personală nu numai a copiilor ci şi a adulţilor. Eforturile specialiştilor se concretizează în elaborarea diverselor metode sau modele, care să fie cât mai operaţionale, adică să stea şi la îndemâna cadrelor didactice sau a părinţilor. Un astfel de model este oferit de M. Elias, S. Tobias şi B. Friedlander (2007) care ne arată etapele sau paşii pe care trebuie să-i parcurgă adulţii şi copiii pentru a transforma ideile în acţiuni responsabile. Numele este un acronim al etapelor implicate în rezolvarea problemelor. În construirea modelului s-a ţinut cont de principiile inteligenţei emoţionale:

    • Conştiinţa propriilor sentimente şi ale altora
    • Manifestarea empatiei
    • Dobândirea echilibrului emoţional
    • Construirea de scopuri şi planuri pozitive
    • Folosirea aptitudinilor sociale în relaţie cu alţii.
     

     

    Creeaza muzica, dezvolta incredere!

    Clare Reynolds

    Ziua: Vineri, 16 mai
    Ora:
    17:45-19:00

    Prin această expunere Clare Reynolds va aprofunda motivele pentru care muzica este o modalitate extraordinară de a ajuta oamenii de orice vârstă, sex, rasă ori abilitate. Ea se va concentra pe intervenţiile muzicale de la vârste fragede şi pe felul în care muzica sprijină dezvoltarea personală şi socială, fiind totodată un puternic stimul al activităţii cerebrale.
    Clare va explica faptul că atunci când descoperim “fiinţa muzicală” a unui copil, îi descoperim, de fapt, sinele şi îl ajutăm să îşi construiască încrederea în sine. Va prezenta câteva experienţe muzicale, prin care se va releva puterea muzicii chiar şi la copii cu vârste foarte mici.
    Clare va vorbi despre relaţia dintre mamă şi nou născut, despre teoria ataşamentului de siguranţă, elaborată de John Bowlby şi despre teoria afectului de armonizare/ acomodare, aparţinând lui Daniel Stern, conform căreia multe mame consideră ca un fapt dat de la sine, de neschimbat, ceea ce este cu adevărat doar un răspuns emoţional, din partea copilului, la acţiunile şi atitudinile mamei. Se va puncta felul în care intervine muzica, vindecând ataşamentele emoţionale care nu au dimensiunea securităţii sau a armonizării / acomodării.
    Spre final, Clare va vorbi despre diferenţele şi asemănările dintre a folosi muzica în scop pedagogic şi a face terapie prin muzică, oferind câteva sugestii pentru folosirea potenţialului muzicii la copii, după care va avea loc o scurtă sesiune de întrebări şi răspunsuri.
     

     

    Healthy good beginnings / Inceputuri sanatoase – Tranzitia la gradinita si la scoala

    Christina Krause

    Ziua: Sâmbătă, 17 mai
    Ora: 13:15-14:30

    Copiii din societatea noastră se confruntă cu multe presiuni din mediul exterior, motiv pentru care apar diferite simptome fizice, precum: durerea de burtă, durerea de cap, stări de oboseală, tulburări anxioase, agesive sau depresive, tulburpri alimentare și ADHD etc. Toate acestea se datorează stilului deficitar de a face față situațiilor conflictuale ce apar în viața de zi cu zi.
    În acest sens, s-a observat că oferind copilului de timpuriu o educație socio-emoțională acesta va învăța să adopte metode eficiente de comunicare și strategii potrivite de rezolvare a conflictelor, dezvoltând și întărind încrederea în sine.
    Mediul școlar oferă un cadru potrivit pentru a introduce acest tip de educație în formarea copilului. Dezvoltarea abilităților emoționale și sociale facilitează tranziția de la grădiniță la școală.
    În România mulți copii se confruntă cu absența părinților care sunt plecați în străinătate. Ținând cont de acest aspect este necesară pregătirea cadrelor didactice pentru a cuprinde în cadrul activităților curriculare aspecte ce țin de dezvoltarea socio-emoțională.
    În cadrul cursului vor fi adresate următoarele întrebări:
    (1) Care sunt resursele individuale și universale de stimulare a sănătății mentale, ce trebuie promovate
    (2) Cum pot fi aceste resurse dezvoltate și activate
    Pentru a răspunde la aceste întrebări vor fi prezentate două exemple ce surprind câteva modalități de promovare a sănătății mentale în mediul academic:
    (1) Programul I am I – Eu sunt Eu ajută la promovarea în rândul copiilor a factorilor ce dezvoltă sau mențin starea de sănătate, prin întărirea sentimentului de încredere și apartenență socială. Programul răspunde nevoilor copiilor și susține dezvoltarea abilităților de bază. De asemenea se concentrează asupra asigurării copilului unui mediu în care poate descoperi metode de a face față stresului sau frustrărilor generate de situații reale de viață.
    (2) Cursul ”Nu funcționează fără părinți” susține părinții și ajută familiile să dobândească un stil de parenting potrivit.
     

     

    Sa intelegem plansul si crizele de furie

    Emanuela Diaconu

    Ziua: Sâmbătă, 17 mai
    Ora: 15:45-17:00

    În cadrul acestei teme se vor explora emoţiile experimentate de copil în situațiile dificile. Părinții vor avea prilejul de a înțelege ce au nevoie copiii să primească de la ei în aceste situații. Atunci când copilul se poartă “dificil” sau “provocator” şi are o criză de furie este cel mai greu pentru părinte să rămână calm. Aceste moment sunt dificile atât pentru copil cât şi pentru părinte, însă copilul este cel care depinde de părinţi şi are nevoie de sprijinul lor. Paradoxul este acela că un copil are cea mai mare nevoie de ajutor atunci când o merită cel mai puţin, ţinând cont de modul în care se comportă.
     

    Educatia dincolo de pedeapsa si recompensa

    Delia Bîrle

    Ziua: Sâmbătă, 17 mai
    Ora:
    17:15-18:30

    În calitate de educatori, atât părinţii, cât şi cadrele didactice şi psihologii şcolari se întreabă dacă nu e cazul să se reorineteze, dinspre o educaţie bazată aproape permanent pe condiţionarea copilului de pedepse şi recompense, înspre o educaţie bazată pe iubire, acceptare, comunicare şi înţelegrea reciprocă a nevoilor şi a modalităţilor personale de exprimare a sinelui. Pare utopic, însă ceea ce părea să fie cheia tuturor problemelor, pedepsele şi recompensele, par să ducă la formarea unor copii condiţionaţi, a unor comportamente „aici şi acum”, fără „maturitate” şi fără o perspectivă care să asigure stabilitatea comportamentelor pozitive pe termen lung. Copiii încep să reacţioneze dur, ca urmare a frustrării, la cuvântul „pedeapsă” şi iată că ceea ce odinioară îl ţinea „în frâu” azi îi provoacă furie. Pe de altă parte, obişnuinţa recompenselor îl face pe copil să anticipeze recompensa, ajungând el să condiţioneze un comportament „,merg la bunici, pentru că atunci când vin după mine, părinţii îmi aduc o recompensă”. Aşadar, recompensa nu are rolul de a creşte frecvenţa unui comportament dezirabil, decât până la un punct, dincolo de care, copilul foloseşte această contiguitate pentru a obţine recompensa.
     

     

    Alaptarea, cel mai bun start in viata

    Bianca Chirea

    Ziua: Sâmbătă, 17 mai
    Ora: 17:15-18:30

    Realitatea este că importanţa alăptării ca factor determinant în dezvoltarea optimă, sănătoasă a copilului este ignorată de foarte mulţi părinţi, care îşi imaginează că a alăpta sau a alimenta copilul cu formulă sunt 2 variante la fel de bune. Nimic mai fals, pentru că niciodată vreun preparat ultraprocesat industrial, cum este laptele praf creat artificial, nu se va asemăna nici pe departe cu laptele matern, de o complexitate uluitoare şi cu multiple roluri în protejarea organismului copilului de boli. Alăptarea nu este doar hrană, este dragoste pură, este o relaţie unică între mamă şi puiul ei, care pune temelia întregii sănătăţi actuale şi viitoare, şi a dezvoltării emoţionale şi intelectuale a copilului.
    Multă lume îş imaginează că alăptatul este ceva banal – pui copilul la sân şi totul se desfăşoară de la sine. Din păcate nu este chiar aşa, în societatea în care trăim lucrurile (şi nici alăptarea) nu se mai fac după instinct, ci conform unor reguli, fie ele şi greşite, mituri, informaţii false, propagate de-a lungul timpului. Alăptarea se face ori cu foarte mult instinct, ori cu foarte multă ştiinţă.
    Consider că pentru succesul alăptării este necesară o informare cât mai temeinică a viitorilor părinţi, tocmai pentru a se proteja de efectele sfaturilor greşite. Vom demola mituri şi legende, dar vom construi în loc o imagine reală şi corectă a ceea ce înseamnă a alăpta.
     

     

    Lumea virtuala – pro si contra

    Cristian Masaric

    Ziua: Sâmbătă, 17 mai
    Ora: 18:45-20:00

    Internetul ne fascineaza pe toti deopotriva. Nu conteaza ca avem 10 ani sau 75 de ani. Navigam, ne jucam, cautam, ne distram, povestim cu cei dragi de departe, ne emotionam. Toate acestea privind lumea intreaga prin fereastra monitorului.
    Obiective:
    • Constientizarea adultilor asupra pericolelor dar si beneficiilor internetului.
    • Descoperirea jocurilor pe internet si valorizarea lor pentru cei mici si mari.
    • Retelele de socializare de la expunere la regasire.
    Descriere:
    Traim intr-o lume a internetului. Nu se poate concepe lumea moderna fara acest internet. Internetul e pretutindeni. Langa cladirea Primariei, in scoala, in firme, prin telefoane, in parcuri, in gari si aeroporturi. Cei mari si mici se joaca online sau jocuri salvate pe telefoanele, tabletele sau calculatorele lor. Dincolo de asta exista retelele de socializare. Ne expunem si ne ascundem in spatele unor masti cautand fericire si construirea imaginii de sine.
    Prezentarea cauta sa constientizeze participantii asupra beneficiilor si impactului negativ, distrugator asupra vietii de cuplu, a relatiilor dintre parinte si copil, asupra intregii vieti sociale si emotionale pe care le poate aduce internetul. Atat prin jocuri cat si prin aceste retele de socializare.

     
    Vezi programul CEP 2014Înscrie-te la CEP 2014

     

 

Lasa un comentariu

 

Adresa de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *

*

  • Contact